
PZL 101 Gawron
Presentation

Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła dzielnie i skrupulatnie realizuje swój plan przywracania do lotu polskich konstrukcji lotniczych – od pewnego czasu na niebie możemy podziwiać PZL-101 Gawron w charakterystycznym czerwonym malowaniu.
Podczas odbudowy zarówno samolot, jak i silnik były rozmontowane wcześniej zdecydowanie pomogły, aby można było przeprowadzić gruntowną inspekcję zarówno głównej ramy, jak i poszycia czy głównych węzłów. Cały proces odbudowy trwał ok. 1.5 roku.
Po skończeniu prac maszyna została przewieziona do głównej bazy FBCS, czyli na lotnisko w Mielcu – to właśnie tutaj został on wykończony oraz odbył swój pierwszy oblot pod nadzorem ULCu zyskując pełen komplet dokumentów do lotu.
PZL-101 Gawron to samolot na licencji Yakovleva, lecz wyprodukowany oraz zmodyfikowany w Polsce – główne zmiany to przesunięcie środka ciężkości oraz mniejsza masa wyposażenia, co w efekcie zwiększało udźwig samolotu. Będąc maszyną wyprodukowaną w Polsce, Gawron bardzo dobrze wpisuje się w działania statusowe FBCS – jest to maszyna produkowana w naszym kraju po II WŚ, a dodatkowo zapisała się na kartach historii wielu aeroklubów.